Oprezno sa Suncem!

Pred nam su mjeseci toplog i sunčanog vremena. Dolazi ljeto, godišnje doba koje nas asocira na odmor, odmak od svakodnevnih obaveza i ustaljene kolotečine… Ljeto je vrijeme kada imamo više vremena za sebe. Dok većina ljudi ljeto povezuje sa morem i suncem, neki ljeto provode u prirodi, planinama.. Općenito gledajući, ljeto, sunce, priroda i more blagotvorno djeluju na naš organizam, regeneriraju naš duh i tijelo i pune naše baterije pozitivnom energijom za hladniji dio godine.

Ljeto i zdravlje

Sunce, more, plivanje, priroda, lagana prehrana samo su neke od karakteristika koje ljeto mogu povezati sa zdravljem. Ljeti više boravimo vani, na svježem zraku. Više se krećemo, plivamo, šetamo, a sve to blagotvorno utječe na naše tijelo i duh. Sam boravak vani omogućuje susretanje većeg broja ljudi. Čovjek je socijalno biće i unapređenje socijalnog kontakta s drugim ljudima pozitivno utječe na raspoloženje i psihičko zdravlje. To se posebno odnosi na osamljene ljude koji u zimskim mjesecima više borave u zatvorenom prostoru i manje se druže.

I prehrana koju konzumiramo ljeti je zdravija. Naime, zbog same naravi godišnjeg doba, ljeti nam više odgovara lagana ishrana; voće, povrće, salate… Upravo ta mediteranska prehrana čiju osnovu čini voće i povrće, od mesa riba i krto meso, od masnoća maslinovo ulje je ona koju nutricionisti smatraju zdravom i koja bi se trebala konzumirati čitave godine. Nikako se ne smije zaboraviti i dostatna hidracija. Naime, zbog visokih temperatura ljeti se više znojimo. Znojenje je fiziološki, obrambeni mehanizam kojim se organizam hladi tj. brani od pretjeranog zagrijavanja, ali time i gubi tekućinu. Opasnosti od gubitka tekućine tj. dehidracije posebno su sklone starije osobe, djeca, trudnice, osobe koje ljeti fizički rade. Stoga je za zdravlje neophodno konzumirati dovoljne količine tekućine. Ljeti se preporučuje dnevno uzimati oko dvije litre tekućine, a po potrebi i više. Od ukupnog dnevnog unosa, dvije trećine trebala bi biti obična voda, a sve ostalo, primjerice sokovi, čajevi, juhe i tekuća hrana, može biti nadopuna, ali ne i zamjena za vodu. Nikako se ne smije zaboraviti da alkoholna pića, kava i ostali napitci koji sadrže kofein (kola, energetski napitci) potiču lučenje tekućine te ih je stoga potrebno konzumirati s oprezom.

Oprezno s Suncem

Ljetni sunčani dani blagotvorno utječu na naše zdravlje no, jedino ako se oprezno i odgovorno ponašamo.

Oprezan i razuman boravak na suncu organizmu nosi brojne blagodati: pozitivno djeluje na imunitet organizma, izgled kože, ima povoljne učinke na kosti i kosu, osigurava dobar san i raspoloženje, koristi se kao lijek za neke kožne probleme, tegobe dišnog sustava, autoimune bolesti.

Dobro su poznate činjenice da izlaganje sunčevim zrakama treba ograničiti na vrijeme prije 10 sati i nakon 18 sati. Te preporuke vrijede za svih,a posebno za djecu,trudnice, kronične bolesnike i starije osobe.

Iz sunčevog spektra (UV A, UV B, UV C zrake), ultraljubičaste B zrake su najopasnije jer izazivaju opekline i potiču nastajanje tumora. Dugoročno izlaganje UV A zrakama izaziva prerano starenje kože, nastanak tumora i slabljenje imunološkog sustava organizma.

Zbog toga treba na vrijeme biti oprezan i odgovoran prema svome tijelu; pripaziti, izlagati se sunčevom zračenju u za to predviđeno vrijeme da se na vrijeme spriječe neželjene posljedice.

Savjeti za zdravlje:

  • Dnevno se izlažite sunčevoj svjetlosti barem 15-30 min., no izbjegavajte izlaganje suncu od 11.00 do 17.00 sati. 
  • Neka Vam pregled kože postane navika. Cijelu kožu treba pregledati jednom mjesečno.
  • Ne pojavljuju se sve sumnjive promjene na lako uočljivim mjestima, stoga trebate pregledati cijelo tijelo, naprijed i straga, najbolje pred velikim ogledalom.
  • Dermatoskopiju madeža učinite jednom godišnje
  • Zaštitite se pri izlaganju na suncu (kreme s visokim zaštitnim faktorom)
  • Kremu nanosite svaka dva sata
  • Klonite se sunca i budite u hladu dok je sunce najjače (između 11 i 16 sati)
  • Zaštitite svoju kožu i oči (šešir, majica, sunčane naočale)
  • Dopustite koži da se postupno navikne na sunce i izbjegavajte opekline
  • Izbjegavajte solarij
  • Crvenilo na koži nakon izlaganja suncu znači da ste “izgorili” i neoprezno se izložili riziku za zdravlje
  • Ukoliko crvenilo, mjehuri i bol traju dva dana, smatrajte to ozbiljnom ili teškom opeklinom

Prim. Helena Glibotić Kresina, dr.med.

Spec.javnog zdravstva

Nema komentara. Budi prvi!

Ostavite Vaš komentar!

Napomena: polja označena zvjezdicom (*) su obvezna.


Rispekt
Skip to content